Τετάρτη, 15 Μαρτίου 2017

Ο Άγιος Γρηγόριος Θεολόγος για όσους, ορθώς, εναντιώνονται κατά των Ιερέων


 Το ύδωρ το αλλοιούμνον
Δυστυχώς στις μέρες μας ορισμένοι ιερείς θεωρούν πως η κριτική που ασκούν στο πρόσωπό τους ορισμένοι πιστοί, μη υποφέροντας τα αντιπατερικά γεννήματα της διανοίας τους που μοιράζουν δεξιά και αριστερά, είναι κατάκριση και πως ο καλός Χριστιανός είναι ταπεινός με την έννοια του άμυαλου και άβουλου όντος.
Ας δούμε όμως και τι έλεγε ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, που το κύρος του και ο αγιοπνευματικός του λόγος είναι υπεράνω κριτικής και αμφισβήτησης.
γιος Γρηγόριος Θεολόγος
«πολογητικός περί τς φυγς ες τόν Πόντον περί ερωσύνης»
Επαινώ τους πιστούς που αγωνίζονται κατά ασεβών ιερωμένων για την πίστη
81. …Και ν θέλεις, πως στν μάχη πο διεξάγεται νύχτα, δν μπορομε σήμερα ν ξεχωρίσουμε τος φίλους π τος χθρούς…, καί (, τί φοβερν πργμα) χτυπομε νας τν λλον κα λληλοσκοτωνόμαστε.
82. Κα δν διαφέρει πλέον συμπεριφορ το λαο π κείνη τν ερέων, λλ νομίζω τι τώρα πραγματοποιεται λοφάνερα κενο τ μεγάλο κακό, πο εχε προβλεφθε παλαιότερα πς θ συμβε· τι δηλαδή, « ερες θ ξομειωθε -ς πρς τν κακίαν- μ τος λαϊκούς». Κα δν συμπεριφέρονται ο πολλο μ’ ατν τν τρόπο, ο δ πιφανες κα διακρινόμενοι π τν λαν μ διαφορετικ τρόπο· λλ’ λοι ναντιώνονται κατ τν ερέων, καλυπτόμενοι -γι ν πείθουν- πίσω π τ προσωπεο τς εσεβείας.
Κα σους μν ναντιώνονται κατ τν ερέων δι τν πίστιν κα τ νώτερα κα σημαντικότερα θέματα, οτε γ τος κατακρίνω, λλά, ἐὰν θ πρέπει ν π λη τν λήθεια, τος παιν κα χαίρομαι κι γ μαζί τους.
 
Κα θ εχόμουνα ν εμαι νας π ατος πο γωνίζονται γι τν λήθεια κα λοιδωρονται, κα θεωρονται γι τν λόγο ατ ς χθροί. Μλλον δ κα καυχμαι τι εμαι τέτοιος.
Διότι εναι προτιμότερος πόλεμος γι τν ρετήν, π τν ερήνη πο συμβιβάζεται μ τν κακία καί, ς κ τοτου, χωρίζει π τν Θεόν. Γι’ ατ κα τ γιον Πνεμα πλίζει τν ρεμον γωνιστήν, δι ν μπορε ν γωνίζεται μ πιτυχίαν κατ τν κακν.
83. Τώρα δ πάρχουν μερικοί, ο ποοι γωνίζονται κα πολεμον γι πράγματα τιποτένια πο δν προσφέρουν καμία φέλεια, μ πολλν μάθειαν κα θράσος, προσεταιρίζονται παδος τς σεβείας τους σους μπορον. πειτα τ νώτερον π λα εναι πίστις, λλ ατ τ σεβαστ νομα διασύρεται π τς προσωπικές τους ριδες. ξ ατίας ατν δέ, πως εναι φυσικόν, μισούμεθα π τος εδωλολάτρες καί, τ κόμα χειρότερο, δν μπορομε ν πομε τι ατ τ πράγμα συμβαίνει δίκως.
Συκοφαντούμεθα δ κα π τος πι πλοϊκος π τος δικούς μας. Δν εναι δ παράδοξον τ ν συμβαίνη ατ π τος περισσοτέρους, ο ποοι μόλις κα μετ βίας θ μποροσαν ν δεχθον κάτι καλόν.
84. Μηχανεύονται δ πολλο πίσω π τν πλάτην μας ο μαρτωλοί. Κα κενα πο πινοε κα πιρρίπτει νας π μς ναντίον το λλου, τ χρησιμοποιον ατο ναντίον λων μας. Κα χομεν γίνει νέον κα παράδοξον θέμα κα θέατρο, χι ες τος γγέλους κα τος νθρώπους, πως λεγε πι γενναος π τος θλητς πόστολος Παλος, ποος γωνιζόταν πρς τς ρχς κα τς ξουσίας το σκότους, λλ ες λους σχεδν τος πονηρος κα σ κάθε καιρ κα τόπο, στς γορές, στ καπηλεία, σ ρες χαρς κα σ ρες πένθους.
χομεν δ φθάσει σ τέτοιο σημεο, πργμα τ ποον ν λέγω, εμαι τοιμος ν κλάψω, στε ν μς διακωμωδον, βάζοντάς μας μαζ μ τ πι διεφθαρμένα πρόσωπα. Κα τίποτα π ατ πο κον κα βλέπουν ο νθρωποι δν εναι τόσον εχάριστον σ’ ατούς, σον νας χριστιανός, ποος διακωμωδεται.
85. λα ατ τ δυσάρεστα δημιουργε τ μίσος κα μεταξύ μας χθρα. Ατ παθαίνουν κενοι πο γωνίζονται δι τ γαθν κα τν ερήνη μ λάθος τρόπο κα γαπον τν Θεν μ λλον τρόπο π κενον πο συμφέρει. Κα δν πιτρέπεται μν ν παλεύει κανες ξω π τ κεκανονισμένα ρια, οτε ν γωνίζεται παρ τν νόμο. Διότι θ ποδοκιμασθε, κα θ ντροπιασθε, κα θ χάσει τν νίκη κενος, ποος ξεφεύγει π τ ρια κα γωνίζεται κατ’ λλον τρόπον, χωρς ν φαρμόζει τος ρους το γνος, στω κι ν εναι γενναος κα πολ τεχνίτης.
Ἐὰν δ γωνισθε κάποιος δι τν Χριστόν, λλ κατ τρόπον ντίθετον μ τς ντολς το Χριστο, μήπως προσφέρει τίποτε στν ερήνη μ τ ν γωνίζεται γι’ ατ κατ τρόπον μ πιτρεπόμενον;
Aγίου Γρηγορίου Θεολόγου
«πολογητικός περί τς φυγς ες τόν Πόντον περί ερωσύνης»


ΚΕΙΜΕΝΟΝ: 81. Ε βούλει δέ, ς ν νυκτομαχί, χθρν φίλων ψεις ο διαγινώσκοντες…, φε το πάθους! λλήλλοις περιπίπτομεν, κα π’ λλήλων ναλισκόμεθα.
82. Κα οχ λας μν οτως, δ ερες τέρως· λλά μοι νν κενο πληροσθαι δοκε καθαρς, τ, Γέγονεν ερες καθς λας, ν κατάρ πάλαι λεγόμενον. Κα οχ ο πολλο μν οτως, ο δ δρο το λαο κα προέχοντες ναντίως· λλ᾿ οτοί γε κα φανερς πολεμοσι τος ερεσιν, φόδιον χοντες ες πειθ τν εσέβειαν· κα σοι μν περ πίστεως τοτο πασχόντων, κα τν νωτάτω ζητημάτων κα πρώτων οδ᾿ γ μέμφομαι, λλ᾿ ε δε τληθς επεν, κα προσεπαιν, κα συνήδομαι. Κα τούτων ες εην τν πρ ληθείας γωνιζομένων κα τν πεχθανομένων· μλλον δ κα εναι καυχήσομαι. Κρείττων γρ παινετς πόλεμος ερήνης χωριζούσης Θεο· κα δι τοτο τν πραν μαχητν πλίζει τ Πνεμα, ς καλς πολεμεν δυνάμενον.
83. Νν δέ εσί τινες ο κα περ μικρν πολεμοντες, κα ες οδν φελος, κα κοινωνος, σους ν δύνωνται, το κακο προσλαμβάνοντες, λίαν μαθς κα θρασέως. Ετα π πσιν πίστις, κα τοτο τ σεμνν νομα τας δίαις ατν φιλονεικίαις παρασυρόμενον. κ δ τούτων, ς τ εκς, μισούμεθα μν ν τος θνεσι, κα τούτου χαλεπώτερον, οδ επεν χομεν, ς ο δικαίως· διαβεβλήμεθα δ κα τν μετέρων τος πιεικεστέροις· οδν γρ θαυμαστν ε τος πλείοσιν, ο μόλις ν τι κα τν καλν ποδέχοιντο.
84. Τεκταίνουσι δ π τν νώτων μν ο μαρτωλοί· κα κατ᾿ λλήλων πινοομεν, κατ πάντων χουσι· κα γενόναμεν θέατρον καινν, οκ γγέλοις κα νθρώποις, οον γενναιότατος τν θλητν Παλος, πρς τς ρχς κα τς ξουσίας γωνιζόμενος, λλ πσι μικρο τος πονηρος, κα π παντς καιρο κα τόπου, ν γορας, ν πότοις, ν εφροσύναις, ν πένθεσιν. δη δ προήλθομεν κα μέχρι τς σκηνς, μικρο κα δακρύω λέγων, κα μετ τν σελγεστάτων γελώμεθα· κα οδν οτω τερπνν τν κουσμάτων κα θεαμάτων, ς Χριστιανς κωμδούμενος.
85. Τατα μν πρς λλήλους πόλεμος· τατα ο λίαν πρ το γαθο κα πράου μαχόμενοι· τατα ο πλέον γαπντες τν Θεν σον συμφέρει· κα παλαίειν μν οκ ξεστιν ξω τν νενομισμένων, οδ᾿ λλο τι γωνίζεσθαι· καταβοήσεται κα τιμασθήσεται, κα πολε τν νίκην κπαλαίων, λλο τι μ καλς γωνιζόμενος, μηδ κατ τος κειμένους ρους τς γωνίας, κν τι γενναος κα τεχνικώτατος· πρ Χριστο δ γωνιεταί τις ο κατ Χριστν, πειτα χαριεται τ ερήν, πολεμν πρ ατς ς οκ ξεστι;

κατανυξις

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.